KVT KOŠIČAN

Ako plánovať originálne túry

Chystám sa napísať tento článok a rozmyšľam, ako začať. Ideálne je začať prirodzene. Tak to by malo byť aj s plánovaním túr. Tento článok má za úlohu Ťa inšpirovať, pokiaľ nevieš ako začať vymýšľať svoje túry. Začnime tým zmysluplným, prečo túry plánovať a viesť.

Turisti sa obvykle delia na tých, čo radi vedú túry a tých, čo sa nechávajú viesť. Ideálne je, ak sa hodíš na jedno aj druhé. Viesť túru znamená mať istý zmysel pre zodpovednosť a niekedy zažiješ aj trochu stresu. Preto je niekedy lepšie nič neriešiť a nechať sa viesť iným vedúcim. Príprava túry je nádherná tvorivá činnosť. Ak Ťa to baví, je to super. Pripraviť túru vyžaduje mať isté analytické schopnosti alebo prax. Preto Ťa poteší, keď máš plánovanie hotové. Potom príde na rad praktická stránka. Ak to vyžadujú okolnosti, urob si prieskum, aby si zistil, či všetko na trase je tak, ako má byť. A potom zorganizuj túru v klube. Zakaždým to bude iné. Nikdy nevieš, akí turisti prídu. A keď sa túra vydarí a turisti budú spokojní, máš nárok na veľkú radosť.

Je viacero ďalších dôvodov, prečo by si mal plánovať klubové túry. Je to aj o podpore klubu. Pozri sa, ktorí ľudia vedú túry. Až zorganizuješ svoju prvú túru, pochopíš, že je to istá obeta pre klub. Ľudia obvykle nevedia oceniť prácu, ktorú sami ešte neurobili. Naplánovať túru, urobiť si prieskum a napísať pozvánku vyžaduje istý čas a energiu. Skús byť zodpovednejší k sebe aj ku klubu tým, že sa staneš vedúci túry. Plánovaním túr zlepšíš svoje analytické schopnosti. Ak nie si zvyknutý prezentovať sa, tak sa to naučíš, keď pozveš turistov na svoju túru a keď po túre odprezentuješ, ako to celé dopadlo.

Tvoja prvá túra by nemala byť náročná, aby si si neukrojil veľké sústo. Naplánuj si túru v blízkom okolí, kde zrejme nezablúdiš a kde nebude problém s načasovaním na dopravu. Potom si zvoľ zameranie svojej túry. Obvykle je cieľom vystúpiť na vrchol, ale tých cieľov na trase može byť viacej. Môže to byť túra okolo jaskýň, kúpanie v jazere, návšteva vyhliadok a pod. Ale cieľom je vždy cesta, teda pekné prostredie v ktorom túru povedieš. Môžeš si zvoliť náročnosť výletu, teda cieľovú skupinu turistov. Alebo to nechaj tak a akú trasu sa Ti podarí naplánovať, tak náročná túra bude. Môžeš si naplánovať aj tradičnú túru mimo svojho bydliska. Napríklad, predstav si, že by si chcel ísť na Téryho chatu. Je pravdepodobné, že poznáś dopravu do Vysokých Tatier a aj trasu na chatu. V tomto článku sa však chcem zamerať na plánovanie originálnych túr.

Kedysi som si myslel, že vymyslieť a naplánovať túru je jednoduché. Je aj nie je. Sú ľudia, ktorých plánovanie nebaví alebo jednoducho nejakú pre to predpoklady. Inteligentní a vzdelaní ľudi si môžu myslieť, že dokážu sami naplánovať svoje prvé túry. Ale chýbajú im skúsenosti a preto by nemali preceňovať svoje schopnosti. Na skúsenosti treba prax, čas a pokoru. Pred svojimi prvými túrami sa zúčastňuj klubových akcií, sleduj, ako sú naplánované, komunikuj s vedúcimi alebo si nechaj od nich poradiť.

Hlavné body pri plánovaní túry

Viacdňové túry

Samostatnou kapitolou sú viacdňové túry. Rozhodne ich nezačni plánovať hneď po svojej prvej túre. Vyžadujú totiž znalosť ďalších dôležitých aspektov, ktoré pozitívne prispievajú k úspešnosti túry.

Viacdňové túry typu Cesta hrdinov SNP majú pevnú trasu a nemajú veľa možností na zmeny. Každý deň je jasné, aká trasa turistov čaká a ak z cieľa do miesta ubytovania vedie verejná doprava, treba dodržiavať časový plán.

Viacdňové túry typu Najvyššie vrcholy Slovenských pohorí majú pevne dané vrcholy výstupu, avšak východisko, trasu a cieľ je možné si zvoliť. Ubytovanie medzi jednotlivými dňami sa môže nachádza na konci ukončenej trasy, na začiatku nasledujúcej trasy, na ceste medzi oboma trasami alebo v neďalekej obci, ktoré má dobré spojenie na obe trasy. V podstate je nutné hľadať vhodnú kombináciu dopravy a ubytovania. Toto plánovanie môže byť časovo náročné.

Ostatné viacdňové túry môžu mať voľné túry alebo program. Vedúci môže ponúknuť na výber z vaicerých túr na každý deň alebo program iného charakteru, napríklad kúpanie, prehliadka pamiatok, jazda na ZIPLINE, ferrata a pod. Najväčšiu voľnosť v programe má viacdňovka s ubytovaním na jednom mieste. Vedúci vtedy nemusí ani ponúkať žiadne túry ak napríklad naplánuje spoločný večerný program. Možnosti sú rôzne. Nedoporučujem mať pevný plán na všetky dni. Lepšie je, ak sa turista večer dohodnúť, kam pôjdu nasledujúci deň. Môžu sa kľudne rozdeliť do skupín. Dopredu turisti nevedia, či sa nebudú cítiť unavení po pár dňoch alebo v akom rozpoložení sa budú nachádzať. Pri plánovaní túr je dobré striedať túry rôznej náročnosti, pretože turisti nemôžu každý deň ísť naplno a možno ich bude čakať aj večerný program v mieste ubytovanie.

Treba zvážiť, či využiť verejnú dopravu, objednaný autobus alebo dopravu autami. Verejná doprava je vhodná, ak medzi jednotlivými dňami je dostupná. Môže totiž byť výrazným limitujúcim faktorom. Objednaný autobus vyžaduje, aby sa dopredu prihlásil dostatočný počet turistov. Doprava autami predstavuje najväčšiu flexibilitu, avšak nemusí byť dostatočný počet áut na túru. Hodí sa v prípade nevhodnej verejnej dopravy alebo pri menšom počte turistov.

Pri plánovaní programu si vedúci musí uvedomiť, že menej je viac. Ak trasa túr nie je pevne daná, nemusí po turistoch vyžadovať presné plnenie programu. Môže tiež ponúkať alternatívy alebo nechať turistov, aby si sami nejaký program navrhli. Tu sa nejedná o jednodňovku s pevným programom.

Turistom treba popísať, ako bude k dispozícii strava. Výhodou je, ak sa dajú cestou kupovať potraviny alebo stravovať sa verejne. Ušetrí sa tým nosnosť batohu. Treba brať aj ohľad na turistov, ktorí majú hlbšie do vrecka. Najpohodlnejšie je mať jedno do zásoby v aute.

Viacdňové túry vyžadujú, aby si turisti osobne rozumeli, resp. sa postupne spoznajú, aby zistili, či by si rozumeli na ďalších viacdňových túrach. Psychologický faktor je tu oveľa významnejší než na jednodňovkách.

Ak si viedol túru, neznamená to, že budeš určovať turistom program aj po túre. Tam sa prejavia iné osobnosti. Ľudia sa delia na vlkov, ovce a osamelých vlkov. Vlci plánujú program. Ovce ich poslešne nasledujú. Osamelí vlci nepočúvajú vlkov, majú vlastné plány, ale nikto ich nepočúva. Autor tohto článku je silný osamelý vlk.


Úloha pre Teba

Pozri sa na nasledujúci obrázok z mapy, aby bolo jasné, aká oblasť nás zaujíma.

Pevný výrez z mapy Vihorlatských vrchov
Pevný výrez z mapy Vihorlatských vrchov

Zaujíma nás oblasť Krivoštianky južne od obce Jasenov vo Vihorlatských vrchov. Aby si videl reálnu mapu s celou oblasťou a mohol s ňou interaktívne pracovať, otvor si mapu na stránke mapy.dennikn.sk a vyhľadaj obec Jasenov. Ak na mape nevidíš ikony fotoaparátov, klikni vpravo hore na tlačidlo a v menu zaklikni Fotografie. Kliknutím na ľubovoľnú ikonu fotoparátu sa vpravo zobrazia fotky z daného miesta na mape. Každú fotografiu si potom môžeš otvoriť v samostatnom okne. Zobrazí sa Ti zväčšená fotografia, jej popis a súradnice z mapy.

Aj na mapách cz môžeš priamo vidieť oblasť Krivoštianky, ktorá nás zaujíma. Na mape môžeš klikať na vybrané objekty. Ak k danému objektu existujú fotografie, zobrazia sa Ti.

A teraz úloha pre Teba. Naplánuj stredne dlhú a stredne náročnú túru v oblasti Krivoštianky. Podmienky sú následovné:
  • Dĺžka túry môže byť maximalne 20 km; prevýšenie maximálne +- 1000 m.
  • Cestou na túru môžeš využiť verejnú dopravu, auto, či ich kombináciu.
  • Na ľubovoľnej mape nájdi zaujímavé miesta, ktoré pridaj do trasy. Hľadaj vrcholy, vyhliadky, jaskyne, studničky, kríže či náučné chodníky.
  • Pohostinstvo v cieli poteší.
  • Túru môžeš škálovať tak, že niektoré jej časti budú nepovinné. Menej výkonní turisti si teda môžu trasu skrátiť.

Úloha nemá jediné riešenie. Každý vedúci môže naplánovať inú trasu. Trasy rôznej náročnosti prilákajú rôzne skupiny turistov.

Aby si naplánoval čo najzaujímavejšiu trasu, tu je niekoľko rád:
  • Doprava môže byť vážným problémom, preto si ako prvé over dopravnú dostupnosť. Ak nenájdeš vhodnú víkendovú dopravu, skús dopravu cez týždeň.
  • Niekedy bude nutná kombinácia verejnej a osobnej dopravy. Tým však zásadne obmedzíš cieľovú skupinu turistov.
  • Trasa môže viesť aj neznačenými chodníkami, ale asi budeš potrebovať prieskum.
  • Navrhni si trasu na niektorej mape tak, aby si videl dĺžku, prevýšenie a jej výškový profil. Ideálna trasa by bola s jedným stúpaním a klesaním. Nie je to vždy možné. Opakované stúpanie a klesanie môže byť pre turistov nepohodlné.
  • Pozri si výškový profil, či nebude trasu lepšie otočiť. Stúpanie je kondične náročnejšie, ale klesanie strmým a šmykľavým terénom môže byť nebezpečné a namáhavé pre kolená. Vrstevnice rýchlo prezradia sklon terénu.
  • Ak je výškový profil podobný medzi plánovanou a otočenou trasou, zohľadni obe varianty s ohľadom na dopravu a občerstvenie v cieli.
  • Zaujímavosti na trase (kultúrno-poznávacia činnosť) môžu byť dôležité, ale neprežeň to. Asi nikto nechce vidieť desať podobných jaskýň. Niekedy stačí jednoduchú trasu, čím prilákaš veľa turistov. Vyhľadaj si na webe zaujímavosti o oblasti. Nie všetko nájdeš na mape. Tieto zaujímavosti môžeš uviesť v pozvánke na túru.
  • Stráviť hodinu v pohostinstve v cieli je pre mnohých turistov viac než vidieť jednu zaujímavosť na trase navyše a potom sa ponáhľať na autobus domov.
  • Preskúmaj niekoľko máp, aby si našiel viac neznačených chodníkov a zaujímavostí v teréne. Ak máš mapy v mobile, pozri si aj tie.
  • Na jednodennú túru budú obvykle stačiť vlastné zásoby, ale studnička na ceste sa môže hodiť.
  • Ísť tam a späť po rovnakej trase obvykle nie je zaujímavé.
  • Atraktívne miesta umiestni skôr v prvej polovici trasy. Pred koncom trasy už nemusia mať turisti chuť niekde odbočovať alebo vystúpať.

Ak chceš svoje riešenie s nami skonzulovať, pošli nám ho emailom na kvtkosican2@gmail.com. Budeme sa tešiť.


Jednoduchá otázka na záver

Pozri sa na mapu z okolia Vyšného Klátova. Si vedúci na trase a aktuálne sa nachádzaš na križovatke cyklotrasy a ŽTZ. Máš sa s turistami vrátiť do Vyšného Klátova a to buď priamo po ŽTZ alebo po kombinácii cyklotrasy (zakreslenej sivou) a MTZ.

Pozri si hlavne dlžku, prevýšenie a čas na každej trase.

Pevný výrez z mapy nad Vyšným Klátovom</div>
Pevný výrez z mapy nad Vyšným Klátovom

A teraz sa rozhodni, ktorou z dvoch ponúkaných trás sa vrátite. Opäť si môžeš otvoriť mapu mapy.dennikn.sk a vyhľadať obec Vyšný Klátov alebo mapy cz.

Keď budeš mať pripravenú odpoveď, klikni nižšie a dozvieš sa správnu odpoveď.

Sklamem Ťa, ale neexistuje jednoznačná odpoveď. Aby si sa rozhodol, potrebuješ zvážiť nasledujúce okolnosti:

  • Objektívnym kritériom môže byť aktuálny čas, aby ste stihli odchod autobusu alebo si dlhšie posedeli v pohostinstve, ak máte naň chuť. Ak Ťa tlačí čas, rozhodni sa pre kratšiu trasu.
  • Niekto preferuje trasu s menším prevýšenim, niekto čo najkrajšiu trasu, niekto nemá rád prudké klesanie. Spýtaj sa turistov, ktorú trasu preferuje väčšina.
  • Ak poznáš aktuálny stav každej trasy, môžeš napríklad vedieť, že jedna trasa nie je vhodná, lebo napr. je na nej veľa blata, kaluží, je veľmi šmyklavá a pod.
  • Všimni si, že na cyklotrase a MTZ je viac lúk ako na ŽTZ. Ak máte radi výhľady, či je teplé počasie, môžeš zvoliť cyklotrasu s MTZ.
  • Dôležitá je aj fyzická a psychická únava turistov. Ak sú dosť unavení, bude možno pre nich lepšia kratšia trasa.


Autor: Radoslav Medzihradský

Adresa

KLUB VŠESTRANNEJ TURISTIKY KOŠIČAN

Čermeľská cesta 1452/1

040 01 Košice-Sever

Copyright © Radoslav Medzihradský 2022
×
×